BAHAYA !! Mulai hari ni jangan panaskan 10 jenis Masakan Ini, atau bila tidak anda akan menanggung sendiri akibatnya…!!! Nombor 4 sering kita lakukan didapur..

Loading...

Akibat Makan Makanan Sisa Semalam Wanita Ini Menghidap Kanser Perut?
Kisah sedih seorang wanita yang meninggal dunia akibat penyakit kanser perut telah viral di laman sosial sejak akhir tahun lepas. Berat badannya dari 60 kg turun menjadi 28 kg dalam masa 1 tahun dan akhirnya meninggal dunia.

Punca sebenar wanita itu menghidapi penyakit kanser perut dikatakan kerana terlalu sering makan makanan sisa semalam. Tetapi sejauh mana kebenaran kisah ini?

Anak gadisnya yang berusia 19 tahun dengan sangat serius berkongsi perkara tersebut untuk memperingati semua orang supaya tidak melakukan hal yang sama lagi.

Gadis itu berkata:

“Setiap kali kamu memanaskan sayur lauk sisa kemarin, itu akan menyebabkan nitrite bertambah. Nitrite yang terkandung di dalam makanan jika dimakan dalam jangka waktu yang lama, akan menjadikan itu sebagai racun dan menyebabkan kanser.

Semoga setiap keluarga tahu akan hal ini, jangan lagi makan makanan sisa yang di panaskan. Dalam keadaan sekarang, makanan sisa sering dianggap remeh dan masih di amalkan oleh setiap keluarga terutama keluarga golongan sederhana. Mama saya mengindap kanser lambung(kanser perut), kemoterapi juga sudah dijalankan 8 kali dan mengikuti program pemulihan, namun karena terlalu ganas kanser yang ada dalam tubuhnya membuat beliau meninggal, katanya”

kanser usus perut.png

Setelah kisah ini viral di laman sosial, rata-rata pengguna laman sosial tidak bersetuju dengan andaian gadis itu. Ada yang memberikan komen-komen seperti berikut:

X salah klu panas dan mkn lauk smlm tp tgk dari segi cara pnskan….klu pnskan dlm mickrowave mmg la x bgs…dh hari2 pakai mickrowave mmg la blh menyebabkan kanser…..tp klu panaskan di atas dpr gas tiada mslah rasenye…

Myb sisa yg dia mkn dh tercemar.. Xsmpn elok2… Punca sebenar jadinya kanser byk sgt.. Bkn sb sisa mknn je.. So kena kaji btl2…

Nenek aku dah 50 taun makan sisa semalam xde pun kes mcm ni.. Pigidah..!!

mcm pnt nk msk shri 2x sb tkut mknan xhbis..bila xhbis syg nk dbuang..mcm mn hidup org y ssh tu..sdgkn sisa smlm xbasi tp xelok dmakan..wallahua’lam

Pandangan Pakar Perubatan Gastroenterologi, Fakulti Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof. Madya Dr. Aminuddin Ahmad.

Amalan pemakanan yang sihat penting dalam menentukan tahap kesihatan seseorang.bagi kebanyakan penyakit tentu amalan pemakanan mempunyai kaitan rapat dengan penyakit yang di hadapi.

Kemungkinan sejenis bahan kimia yang dikenali sebagai N-nitrosa (NNitrosa compound) yang terhasil daripada makanan yang mengandungi nitrat yang diubah (selepas di panaskan)  menjadi nitrit mungkin boleh menyebabkan kanser perut berlaku.

Pernah dengar jenis makanan apa saja yang tidak boleh dipanaskan? Iya, jawabannya pasti bayam. Namun tahukah bunda, tidak hanya bayam yang tidak boleh dipanaskan. Masih ada beberapa daftar makanan yang tidak boleh dipanaskan.

BAHAYA MENGINTAI DI DAPUR…!!! Mulai sekarang jangan panaskan 10 jenis masakan berikut ini, atau bila tidak anda akan menanggung sendiri akibatnya…!!! Nomor 4 sering kita lakukan didapur.

Selain nutrisi yang hilang, ada beberapa alasan lain kenapa makanan ini tidak boleh dipanaskan.
Daftar Makanan yang Tidak Boleh Dipanaskan

1. Bayam

makanan yang tidak boleh dipanaskan167Sayur yang satu ini pasti tidak asing lagi. Bayam memang tidak boleh dipanaskan berkali kali karena oksidasi yang terjadi pada bayam akan sangat membahayakn tubuh.
Seperti apa bahaya memanaskan sayur bayam ini, baca selengkapnya di Alasan Sayur Bayam Tidak Boleh Dipanasi

2. Kentang

Kentang juga hampir sama dengan bayam. Kandungan nutrisi pada kentang akan menghilang jika kentang dipanaskan kembali.Selain itu, jika proses pemanasan terjadi berulang ulang resiko oksidasi juga akan terjadi. Keadaan ini justru akan sangat berbahaya karena kentang itu sendiri akan berubah menjadi beracun.

3. Jamur

Jika bunda sudah terlanjur memasak jamur dalam porsi yang cukup besar, lebih baik bunda mengkonsumsinya dalam keadaan dingin. Bunda tidak perlu repot repot menghangatkan makanan ini. Soalnya kalau bunda menghangatkan jamur yang ada protein dalam janur akan menghilang, bahkan lebih buruk lagi akan menyebabkan masalah pencernaan seperti diare atau perut terasa begah.

4. Ayam

makanan yang tidak boleh dipanaskan1Ayam ini hampir sama dengan jamur. Jika ayam mengalami proses pemanasan yang berulang akan mengakibatkan perubahan komposisi proteinnya. jka bunda ingin menghangatkan kembali, lakukan pemanasan pada api kecil dan waktu yang relatif cukup singkat.  Dengan cara tersebut dapat meminimalkan rusaknya zat gizi yang terdapat pada daging ayam.

5. Telur

Telur akan sangat membahayakan jika dipanaskan secara berulang ulang. Telur yang dimasak dalam keadaan bulat utuh akan lebih berbahaya lagi jika dipanaskan karena bisa jadi membuat telur menjadi beracun.

6. Seledri

Sama seperti bayam, seledri ini juga tidak baik jika dipanaskan secara berulang ulang. Seledri mempunyai kandungan nitrat seperti bayam yang jika dipanaskan akan berubah menjadi asam nitrat . Asam nitrat ini yang beresiko memicu tumbuhnya kanker dan gangguan uptake oksigen oleh hemoglobin.

7. Gorengan

Gorengan sebaiknya tidak dipanaskan. Kenapa demikian? Iya, jika bunda memanaskan kembali gorenga yang sudah dingin, minyak akan bertumpuk tumpuk digorengan dan meningkatkan kolesterol.

8. Santan

Menambahkan santan pada sayur kita memang gurih. Namun tahukah bunda, menghangatkan santan berulang ulang kali ini sangat tidak baik. Saat proses pemanasan terjadi berulang ulang, lemak yang terdapat pada santan akan berubah menjadi lemak jahat yang beresiko menimbulkan kolesterol.

9. Ubi

Ubi mempunyai kandungan nitrat seperti bayam dan seledri. Jika terlalu sering dipanaskan, kandungan nitrit ini akan sangat berbahaya bagi tubuh. Sebaiknya segera konsumsi ubi yang telah dimasak agar manfaat yang diperoleh lebih maksimal.

10. Brokoli

makanan yang tidak boleh dipanaskan Brokoli mempunyai kandungan vitamin A dan C yang sangat baik untuk tubuh. Mengkonsumsi brokoli secara rutin dapat membuat tubuh menjadi sangat sehat. Namun brokoli ini mempunyai sifat yang mirip dengan bayam. Brokoli juga mengandung nitrat seperti bayam. Nitrat ini akan berubah menjadi asam nitrat yang memicu tumbuhnya sel karsinogenik jika dipanaskan secara berulang ulang.

Segera konsumsi sayur brokoli yang sudah matang. Untuk mendapatkan hasil yang maksimal dari brokoli ini, masak brokoli dengan cara dikukus.

Itu tadi beberapa makanan yang masuk daftar tidak boleh dipanaskan. Jangan karena alasan hemat, bunda mempertaruhkan kesehatan keluarga dengan segala resikonya.

Semoga bermanfaat

Loading...